Att vara "om och kring sig"

För att förhindra att denna bloggen förvandlas till "Jennys ordbok" känner jag att jag behöver flika in med ett inlägg. (Inte för att Jennys uttryck inte är underhållande, tvärtom!) Jag tänkte dela med mig av en talang som både jag och Jenny utvecklat på senare tid, nämligen att erbjudande-shoppa mat. Vi har rent ut sagt blivit mästare på denna sport och missar aldrig ett bra erbjudande. Jag minns när jag var liten och mamma kunde beskriva snåla människor som att dem var "om och kring sig". Jag förstod aldrig vad det innebar, inte förrän nu. Nu när jag är en av dem. Fast jag vill inte hålla med om att det handlar om snålhet, snarare om att vara ekonomisk. Har man rätt taktik finns det nämligen stora pengar att tjäna på detta. För oss har det blivit lite som en ritual, varje måndag loggar vi in på de olika matkedjornas hemsidor för att ta del av "Veckans flygblad". Om någon, mot all förmodan, skulle ha missat att logga in skickar den andra ett SMS i stil med "Ebjudande på Netto: ett nät avocado för 19:95". Sedan möts vi gärna upp och går och handlar våra avocadonät tillsammans. Supernöjda går vi därifrån med näten i medhavda tygpåsar och diskuterar vad vi ska göra med våra fynd. Så här kan det ungeför låta:

 

- Jag ska nog göra avocadosoppa
- Mmm vad gott! Nej, jag ska nog äta dem som dem är på knäckebröd med citronpeppar
- Ja, gud vad gott! Det ska jag göra med dem som blir över!

 

Ibland kan vi dock uppleva baksidor med erbjudande-shoppingen. Exempelvis när vi känner att vi måste dela upp våra matvarubesök i flera omgångar eftersom vissa varor är billigare i andra affärer. För att spara tid brukar vi då mäta varorna emot varandra. Vad tjänar vi mest på? En billig falukorv och lite dyrare ägg eller billiga ägg och ingen korv? Som ni förstår stöter även supershoppare som vi på problem, men det handlar om att ha is i magen och att prioritera rätt.

 

Lycka till i erbjudandedjungeln!

 

/ Emelie

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ni skulle kunna göra en business av det här. Mot en billig avgift (så man fortfarande tjänar på erbjudanden) kan ni skicka ut sms varje vecka var de billigaste äggen respektive avokadonäten finns. Vill ni dra det ytterligare ett steg längre kan ni anordna gemensamma shoppingturer och beta av en affär efter den andra. Vill ni satsa på kundvänligheten tycker jag ni ska hyra en minibuss som kör kunderna från dörr till dörr. Tänk på att hyra en buss med goda bagagemöjligheter eftersom kunderna lär ta möjligheten att köpa på sig extra många ägg.



/Tips från coachen som för tillfället får gratis upplysning var man kan köpa billiga tuplaner eller ägg.

2012-02-22 @ 19:54:24
URL: http://johannasv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0